ႏုိင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းေစလုိေသာ အခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကခ်င္အထူးေဒသ - (၂)၊ ေကအိုင္အုိ ဗဟုိ ေကာ္မတီမွ အမ်ဳိးသားညီလာခံက်င္းပေရးေကာ္မရွင္ဥကၠဌႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အႀကီး အကဲမ်ားထံသုိ႔ ထပ္မံျဖည့္စြက္တင္ျပေတာင္းဆုိထားေသာ အခ်က္အလက္မ်ား။
၁။ ႏုိင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ပံုႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္အေျခခံရမည့္မူမ်ားတြင္....
(၁) ႏုိင္ငံေတာ္ကို ျပည္ေထာင္စုစနစ္ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္သည္ဟု ပါရိွသည္။ ၎မူကုိ လက္ေတြ႔က်င့္သံုးေဖၚေဆာင္သြားရာ၌ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ပီျပင္ရန္ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု စစ္စစ္မူပိုမိုေပၚလြင္လာရန္ လုိအပ္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ၌ ႏုိင္ငံေတာ္ကုိ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဟုေခၚတြင္ၿပီး ျပည္ေထာင္စု စနစ္က်င့္သံုးသည္ဟုဆိုထားေသာ္ျငားလည္း လက္ေတြ႔၌ ဗဟုိခ်ဳပ္ကိုင္မႈ တင္းၾကပ္ေသာ တစ္ျပည္ေထာင္စနစ္ (Unitary System)ျဖစ္ေနသည္ကုိ ေတြ႔ျမင္ခဲ့ရပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယခုေရးဆြဲမည့္ ႏုိင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ၌ ယင္းကဲ့သုိ႔ မလုိအားအပ္ေသာ အမွားမ်ဳိး ထပ္မံမျဖစ္ပြားရေလေအာင္ ဂရုျပဳေဆာင္ရြက္ရန္ အထူးအေရးႀကီးမည္ ျဖစ္ပါသည္။
(၂) ႏိုင္ငံေတာ္ကုိ တုိင္းေဒသႀကီး (၇)ခုႏွင့္ ျပည္နယ္ (၇)ခုတို႔ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္သည္။ ၎တုိင္းေဒသႀကီး (၇)ခုႏွင့္ ျပည္နယ္ (၇)ခုတုိ႔သည္ အဆင့္အတန္း တူညီၾကသည္ဟု ပါရိွသည္။ ဤအခ်က္ကို ျပန္လည္စဥ္းစားေပးဖုိ႔ရန္ အထူးပန္ၾကားလုိပါသည္။ အဘယ္ ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ျပည္နယ္မ်ားသည္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားကုိ ကုိယ္စားျပဳထား သည္ျဖစ္သျဖင့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအခြင့္အေရးႏွင့္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ား၏ မူလရပုိင္ခြင့္မ်ားကုိ ထည့္သြင္းျပဌာန္းထားရန္ လုိအပ္ မည္ျဖစ္ပါသည္။
၂။ ႏုိင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပုိင္းျခားခြဲေ၀ျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ အေျခခံရမည့္မူ မ်ားတြင္...
ႏုိင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၏ ခက္မသံုးျဖာျဖစ္သည့္ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာႏွင့္ တရားစီရင္ေရးအာဏာတုိ႔ကုိ ပုိင္းျခားသတ္မွတ္ထားၿပီး ၎အာဏာသံုးရပ္ကို ျပည္ေထာင္စု၊ တုိင္းေဒသႀကီးမ်ား၊ ျပည္နယ္မ်ားႏွင့္ ကိုယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စုမ်ားအား ခြဲ၀င္အပ္ႏွင္းသည္ဟု ပါရိွသည္။ ဤတြင္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒကုိ လက္ေတြ႔ ေရးဆြဲျပ႒ာန္းသည့္အခါ ၎အာဏာသံုးရပ္ကုိ တုိင္းေဒသႀကီးသုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္မ်ားသုိ႔ ထုိက္သင့္စြာခြဲေ၀အပ္ႏွင္းေပးထားေစလုိပါသည္။ ဥပေဒျပဳအာဏာခြဲေ၀ရာ၌ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ျပည္နယ္မ်ားသုိ႔ ယခုထက္ပုိမို ခြဲေ၀အပ္ႏွင္းေပးထားသင့္သည္ဟု ျမင္ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ အခြင့္အေရးႏွင့္ ပါတ္သက္ေသာ ဥပေဒျပဳအာဏာကုိ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ားသုိ႔ လံုေလာက္စြာခြဲေ၀အပ္ႏွင္း ေပးထားေစလုိ ပါသည္။
ဥပမာ၊
(၁) တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ား၏ စာေပမ်ားကုိ ထိန္းသိမ္းျမႇင့္တင္ေရး၊ ျပည္နယ္အတြင္းရိွ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား၌ သက္ဆုိင္ရာတုိင္းရင္းသားမ်ား၏ စာေပကုိ သင္ၾကားခြင့္ရိွေရး၊ ၎တုိင္းရင္းသားစာေပကုိ သက္ဆုိင္ရာျပည္နယ္၏ ဒုတိယရံုးသံုးစာအျဖစ္ သတ္မွတ္ေရး၊
(၂) တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ား၏ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားကုိ ထိန္းသိမ္းျမႇင့္တင္ ေရး၊
(၃) တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုမ်ား၏ ဓေလ့ထံုးတမ္းအရ တရားစီရင္ေရး (Customary Law)ကုိ ဥပေဒျပဳ၍ တရား၀င္ျပ႒ာန္းေရး၊
(၄) တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ား၏ အေရးအရာမ်ားကို ဥပေဒျပ႒ာန္း၍ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ေပးေရးတုိ႔ ျဖစ္ပါသည္။
၃။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆုိင္ရာ အခန္းက႑၌၊
(၁) ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပည္နယ္အစိုးရအေပၚ ခ်ဳပ္ကုိင္ ကန္႔သတ္မႈမ်ားလြန္းလွ်င္ ဗဟုိခ်ဳပ္ကိုင္မႈတင္းၾကပ္လြန္းရာေရာက္သျဖင့္ တစ္ျပည္ေထာင္ စနစ္ပံုစံ ျဖစ္သြားႏုိင္သည္ဟု ျမင္ပါသည္။
(၂) ျပည္နယ္အစိုးရအႀကီးအကဲ (ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္)သည္ ၎ျပည္နယ္ကုိ ကိုယ္စားျပဳ ေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုထဲမွ ျဖစ္သင့္ပါသည္။ ဖ.ဆ.ပ.လ ပါလီမန္အစိုးရေခတ္၌ ျပည္နယ္ေကာင္စီဥကၠဌ (သုိ႔) ျပည္နယ္၀န္ႀကီးသည္ သက္ဆုိင္ရာျပည္နယ္ကုိ ကုိယ္စားျပဳ ေသာ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုအမတ္တဦးဦးကုိ ေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားသည္ကုိလည္းေကာင္း၊ မ.ဆ.လ ဆုိရွယ္လစ္အစုိးရေခတ္၌လည္း ျပည္နယ္ေကာင္စီဥကၠဌကုိ သက္ဆုိင္ရာျပည္နယ္ ကုိ ကုိယ္စားျပဳေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုထဲမွ ေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားသည္ကုိလည္းေကာင္း ေတြ႔ျမင္ရပါသည္။ ယင္းကဲ့သုိ႔ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ား၏ မူလရပုိင္ခြင့္ အခြင့္အေရးမ်ားကုိ ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရမွ အသိအမွတ္ျပဳ၍ ဥပေဒျပ႒ာန္းေပးျခင္းသည္ ျပည္ေထာင္စုႀကီးအျဖစ္ အေပၚေပါက္လာေသာ သမုိင္းေၾကာင္းအရ မွန္ကန္သင့္ေလ်ာ္မႈရိွသည့္အတြက္ ယခုေရးဆြဲ မည့္ ဖြ႔ဲစည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒ၌လည္း အလားတူဥပေဒမ်ဳိးကုိ ျပ႒ာန္းေပးရန္ လုိလားပါ သည္။
(၃) ျပည္နယ္အစုိးရဖြဲ႔စည္းေရးႏွင့္ပတ္သက္၍၊
(က) ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကို ေရြးခ်ယ္ရာတြင္ သက္ဆုိင္ရာျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္၌ လွ်ိဳ႕၀ွက္မဲ စနစ္ျဖင့္ လႊတ္ေတာ္အမတ္အမ်ားစု၏ သေဘာတူညီခ်က္ကို ရယူၿပီး ေရြးခ်ယ္ရန္၊ ထုိသုိ႔ ေရြးခ်ယ္ခံထားရသူအား ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတက ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ေပးရန္၊
(ခ) ျပည္နယ္အစုိးရအဖြဲ႔ကုိ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က သက္ဆုိင္ရာျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ညႇိႏႈိင္းတုိင္ပင္ၿပီး ျပည္နယ္၀န္ႀကီးဌာန သတ္မွတ္ျခင္း၊ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးဦးေရ သတ္မွတ္ျခင္း ႏွင့္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားျခင္း လုပ္ငန္းမ်ားကုိေဆာင္ရြက္ကာ ျပည္ေထာင္စု အစုိးရ သမၼတထံတင္ျပ၍ သမၼတမွ အတည္ျပဳခန္႔အပ္ေပးရန္၊
(ဂ) ျပည္နယ္ဥပေဒခ်ဳပ္ႏွင့္ စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္မ်ားကုိ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ကို ရယူ၍ ခန္႔အပ္ရန္၊
(ဃ) ျပည္နယ္ တစ္ခုအတြင္းရိွ ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တုိင္း (သုိ႔) ေဒသဥကၠဌမ်ားႏွင့္ ဦးစီး အဖြဲ႔၀င္မ်ားကုိ သက္ဆုိင္ရာ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က ခန္႔အပ္ေပးရန္၊
(င) ျပည္နယ္တစ္ခု၏ အစိုးရအဖြဲ႔၀င္၀န္ႀကီးတဦးဦးက ႏုတ္ထြက္ရန္ လုိအပ္လာပါက ၎၏ႏုတ္ထြက္စာကုိ သက္ဆုိင္ရာျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ထံ တင္သြင္းရန္၊ ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က ႏုတ္ထြက္စာကုိ လက္ခံယူၿပီး ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္၏သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ လုိအပ္သလုိ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရန္၊ ျပည္နယ္တစ္ခု၏ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္တစ္ဦးက ႏုတ္ထြက္လုိလွ်င္ ၎၏ ႏုတ္ထြက္စာကုိ သမၼတထံတုိက္ရုိက္ တင္သြင္းရန္၊
(စ) ျပည္နယ္တစ္ခုခုအတြင္း တည္ၿငိမ္မႈစုိးရိမ္ဖြယ္ရာ အဆင့္သုိ႔ေရာက္လာလွ်င္ ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ညႇိႏႈိင္းၿပီး သမၼတထံတင္ျပရမည္။ ထုိသုိ႔ တင္ျပလာလွ်င္ သမၼတက သက္ဆုိင္ရာျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ညႇိႏႈိင္းသေဘာတူၿပီး မွသာ ၎ျပည္နယ္၌ အေရးေပၚ အေျခအေနေၾကညာရန္၊
(ဆ) ျပည္နယ္အစုိးရ လက္ေအာက္တြင္ ၀န္ထမ္းခန္႔ထားေရးအဖြဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားရိွ၍ အစိုးရ၀န္ထမ္းမ်ားကုိ ေဒသခံမ်ားအား ဦးစားေပး၍ ေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားႏုိင္ရန္၊
(ဇ) ျပည္နယ္အစိုးရ လက္ေအာက္တြင္ ျပည္နယ္ရဲတပ္ဖြဲ႔ ဖြဲ႔စည္း၍ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္မွ တုိက္ရိုက္ ကြပ္ကဲခြင့္ရိွရန္၊
(စ်) အပစ္အခတ္ရပ္ဆုိင္းၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရယူထားေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုအဖြဲ႔အစည္း မ်ားႏွင့္ ျပည္သူလူထုတရပ္လံုးမွ ေနာင္ထြက္ေပၚလာမည့္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒကုိ ေထာက္ခံအတည္ျပဳၿပီးသြားလွ်င္ ၎တုိ႔၏ လက္နက္ကုိင္တပ္ဖြဲ႔မ်ားကုိ ျပည္ေထာင္စု တပ္မေတာ္၏ေအာက္တြင္ သက္ဆုိင္ရာ ျပည္နယ္၏လံုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႔အျဖစ္ ဖြဲ႔စည္းၿပီး ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္မွ တုိက္ရုိက္ကြပ္ကဲရန္၊
၄။ ျပည္ေထာင္စုနယ္ေျမသတ္မွတ္ျခင္းႏွင့္၊ ျပည္နယ္တစ္ခုခု၏ နယ္နိမိတ္ကုိ ျပင္ဆင္ ေရးဆြဲျခင္း သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တစ္ခုခု၏ အမည္ကို ေျပာင္းလဲလုိျခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ သက္ဆုိင္ရာ ျပည္နယ္ကို ကိုယ္စားျပဳေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ား၏အမ်ားစု သေဘာတူညီခ်က္ကို ရရိွမွသာ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္။
၅။ ဘာသာ သာသနာႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ အေျခခံမူ၌ ဘာသာ သာသနာမ်ားကုိ ခြဲျခားမႈမရိွဘဲ တူညီမွ်တေသာ ဥပေဒျပ႒ာန္း၍ ဘာသာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ ျပဳထားရန္လုိလားပါသည္။
၆။ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္သည္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုအေရးအရာမ်ားကုိ အဓိကထား ေဆြးေႏြးဆံုးျဖတ္ရမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျပည္နယ္မ်ားမွ ကိုယ္စားလွယ္ ေရြးခ်ယ္ေစလႊတ္ ရာတြင္ သက္ဆုိင္ရာျပည္နယ္ကုိ ကုိယ္စားျပဳေသာ တုိင္းရင္းသား ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိသာ ေရြးခ်ယ္ေစလႊတ္ေသာ ဥပေဒျပ႒ာန္းထားေပးရန္ လုိလားပါသည္။
၇။ ျပည္ေထာင္စုအစုိးရအဖြဲ႔၌ နယ္စပ္ေဒသဆုိင္ရာ ၀န္ႀကီးဌာနကုိ သီးျခားဖြဲ႔စည္းထားရွိရန္ လုိအပ္မည္ဟု မထင္ပါ။ နယ္စပ္လံုၿခံဳေရးကိစၥရပ္မ်ားကုိ ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာနႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရတုိ႔က တုိက္ရုိက္ညႇိႏႈိင္းေဆြးေႏြးၿပီး သင့္ေတာ္သလုိ စီမံေဆာင္ရြက္သင့္ ပါသည္။ နယ္စပ္ေဒသဆုိင္ရာ ၀န္ႀကီးဌာနကုိ သီးသန္႔ဖြဲ႔စည္းထားျခင္းအားျဖင့္ နယ္စပ္ ရိွေသာ ျပည္နယ္မ်ား၏ လုပ္ပုိင္ခြင့္ အာဏာမ်ားကုိ ဗဟုိက ကန္႔သတ္ထိန္းခ်ဳပ္ေပးရာ ေရာက္သြားႏုိင္သျဖင့္ ေနာင္တြင္မလုိလားအပ္ေသာ ျပႆနာမ်ားအေပၚေပါက္လာႏိုင္သည္ ဟု ျမင္ပါသည္။
၈။ နယ္စပ္ရိွေသာ ျပည္နယ္မ်ား၏ လႊတ္ေတာ္မ်ား၌ နယ္စပ္ေဒသ ယာယီ၀င္ထြက္သြားလာ ခြင့္ႏွင့္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးကိစၥရပ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ဥေပဒမ်ားကုိ ျပ႒ာန္းခြင့္ရိွသင့္ ပါသည္။ ထုိဥပေဒႏွင့္အညီ အစိုးရအဖြဲ႔က လက္ေတြ႔ေဆာင္ရြက္သြားမည္ဆိုလွ်င္ ပုိ၍ မွန္ကန္တရားမွ်တမႈ ရိွမည္ျဖစ္ပါသည္။
၉။ စီးပြားေရးက႑၌ ျပည္နယ္မ်ားအတြင္းရိွ ေျမေပၚေျမေအာက္ သယံဇာတမ်ားကုိ သက္ဆုိင္ရာ ျပည္နယ္အစုိးရမ်ားက ျပည္ေထာင္စုအစုိးရႏွင့္ မွ်မွ်တတ အက်ဳိးခံစားႏုိင္ ရန္အတြက္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၌လည္း သင့္ေလ်ာ္သလုိ ဥပေဒျပ႒ာန္းခြင့္ ရိွသင့္ပါ သည္။ ဥပမာ ေက်ာက္မ်က္ရတနာႏွင့္ပတ္သက္၍ ျဖတ္ေတာက္ျခင္းႏွင့္ အေခ်ာေသြးျခင္း ကုိသာ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၌ ဥပေဒျပဳခြင့္ အပ္ႏွင္းထားမည့္အစား ရွာေဖြ၊ တူးေဖၚခြင့္ႏွင့္ ေရာင္းခ်ခြင့္တုိ႔ကုိပါ ျဖည့္စြက္ေပးထားမည္ဆုိလွ်င္ ပုိမုိျပည့္စံုမည္ျဖစ္ပါသည္။ ၎အျပင္ ဟုိတယ္ႏွင့္ တည္းခုိခန္းလုပ္ငန္း၊ ခရီးသြားလုပ္ငန္းႏွင့္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၌ ဥပေဒျပဳခြင့္ အပ္ႏွင္းထားရန္ လုိလားပါသည္။
၁၀။ စုိက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ ေမြးျမဴေရးက႑တြင္.. ေျမယာစီမံခန္႔ခြဲမႈ၊ ေျမလြတ္၊ ေျမရုိင္းမ်ား ေဖၚထုတ္ျခင္း၊ ေၾကးတုိင္ႏွင့္ ေျမစာရင္း၊ စက္မႈလယ္ယာ၊ စုိက္ပ်ဳိးေရးသုေတသန၊ ေရအရင္း အျမစ္ စီမံခန္႔ခြဲေရး၊ ဓါတ္ေျမၾသဇာႏွင့္ ပုိးသတ္ေဆးထုတ္လုပ္ေရး၊ စားက်က္ေျမ သတ္မွတ္ေရး စသည္တုိ႔ကို ျပည္နယ္ဥပေဒျပဳစာရင္း၌ ျဖည့္စြက္ထည့္သြင္းေပးေစလုိ ပါသည္။
၁၁။ အခြန္အေကာက္ဆုိင္ရာ အခန္းက႑၌ ကၽြန္းႏွင့္သတ္မွတ္ထားေသာ သစ္မာမ်ားမွအပ က်န္သစ္မ်ားအေပၚ ျပည္နယ္အစုိးရမ်ားက အခြန္ေကာက္ခံႏုိင္သည္ဟု ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ မ်ားအား ဥပေဒျပဳခြင့္ အပ္ႏွင္းထားသည္ကုိ ကၽြန္းမွအပ က်န္သစ္မ်ားအားလံုးအေပၚ ျပည္နယ္အစုိးရမ်ားက အခြန္ေကာက္ခံႏုိင္သည္ဟု ျပင္ဆင္ျပ႒ာန္းေစလုိပါသည္။
၁၂။ ပုိ႔ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရးက႑ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၌ ေရအရင္းအျမစ္ ႏွင့္ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရး၊ စာတုိက္၊ ေၾကးနန္း၊ တယ္လီဖုန္း၊ ဖက္(စ္)၊ အီးေမးလ္၊ အင္တာနက္၊ အင္ထရာနက္ႏွင့္ အလားတူ ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ရုတ္ျမင္သံၾကား၊ ၿဂိဳလ္တုဆက္သြယ္ေရး၊ အသံလႊင့္ အသံဖမ္းလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ဥပေဒျပ႒ာန္းခြင့္ ျဖည့္စြက္အပ္ႏွင္းေပးထားရန္လုိလားပါသည္။
၁၃။ လူမႈေရးက႑ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၌ ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းႏွင့္ သင္တန္းမ်ား၊ ကုသိုလ္ျဖစ္ေဆးရံုႏွင့္ေဆးခန္းမ်ား၊ ပုဂၢလိကေဆးရံုႏွင့္ ေဆးခန္းမ်ား၊ ကေလးသူငယ္မ်ား၊ လူငယ္မ်ား၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ား၊ မသန္မစြမ္းသူမ်ား၊ သက္ႀကီးရြယ္အုိမ်ား၊ အေျခအေနမဲ့မ်ားအား ေစာင့္ေရွာက္ေရး၊ ကယ္ဆယ္ေရးႏွင့္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးကိစၥရပ္ မ်ားႏွင့္ မီးသတ္တပ္ဖြဲ႔ ဖြဲ႔စည္းျခင္းဆုိင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားကုိ ဥပေဒျပ႒ာန္းခြင့္ ျဖည့္စြက္ေပးထား ေစလုိပါသည္။
၁၄။ စီမံခန္႔ခြဲေရးက႑တြင္ အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ရြာေျမ၊ ၿမိဳ႕ေျမစီမံခန္႔ခြဲေရး၊ အိမ္ငွါး၊ ေျမငွါး၊ အသင္းအဖြဲ႔မ်ား၊ နယ္စပ္ေဒသဖြံ႔ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ သန္းေခါင္စာရင္းဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားကုိ ျပည္ေနယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၏ ဥပဒျပဳစာရင္း၌ ျဖည့္စြက္ေပးေစလုိပါသည္။
၁၅။ ကခ်င္ျပည္နယ္၏ နယ္နိမိတ္အား ကခ်င္ျပည္နယ္ကုိစတင္ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ခဲ့စဥ္က ေရးဆြဲသတ္မွတ္သည့္ နယ္မိမိတ္အတုိင္း ဆက္လက္၍အတည္ျပဳ သြားရန္လုိအပ္ပါသည္။
၁၆။ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခံဥပေဒတရပ္သည္ ျပည္သူ႔ဆႏၵခံယူၿပီး အမ်ားစုေထာက္ခံမႈျဖင့္ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းရသည္ျဖစ္သျဖင့္ ၎အားကာကြယ္ထိန္းသိမ္ရန္ အဓိကတာ၀န္သည္ ျပည္သူလူထုတရပ္လံုး၏ တာ၀န္ျဖစ္သည္ဟု ဥပေဒျပ႒ာန္းထားျခင္းသည္ ပုိမိုသင့္ေလ်ာ္ မွန္ကန္မည္ဟု ျမင္ပါသည္။
၁၇။ ျပည္ေထာင္စုတစ္ခုလံုးအတြက္ ႏိုင္ငံသား (Citizen)သတ္မွတ္သည့္နည္းတူ ျပည္နယ္ မ်ား၌လည္း ျပည္နယ္သားသတ္မွတ္ေသာ ဥပေဒတစ္ရပ္ ျပ႒ာန္းထားရိွရန္ လုိမည္ျဖစ္ပါ သည္။ အေၾကာင္းမွာ ေနာင္တြင္တုိင္းျပည္၌ ဒီမုိကေရစီစနစ္အရ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားႏွင့္ ဆႏၵခံယူပြဲမ်ားကုိ က်င္းပသြားသည့္အခါ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္အလားတူ ျပဳလုပ္သြားရာ၌ အရႈပ္အရွင္း အခက္အခဲျပႆနာေပၚေပါက္လာႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
၁၈။ ျပည္နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒကုိ ႏုိင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒႏွင့္ မဆန္႔က်င္ဘဲ သင့္ေလ်ာ္သလုိ ေရးဆြဲထားရိွခြင့္ျပဳရန္လုိလားသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ေဒသတစ္ခုႏွင့္တစ္ခု အေျခအေနျခင္းကြာျခားမႈရိွႏိုင္သျဖင့္ ေဒသအေျခအေနႏွင့္ ကိုက္ညီေသာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမ်ားကုိ ျပည္နယ္တုိင္း၌ ေရးဆြဲထားရိွႏိုင္လွ်င္ ျပည္ေထာင္စုႀကီး ပုိမိုက်စ္လစ္ခုိင္မာၿပီး တေန႔တျခားပုိမုိ တုိးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးလာမည္ဟုျမင္သည္။
၁၉။ ျပည္ေထာင္စုႀကီး၏ ကာကြယ္ေရးတာ၀န္ကုိ ယူထားေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးေပါင္းစံု ပါ၀င္ေသာ တစ္ခုတည္းေသာတပ္ကုိ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ဟု ေခၚတြင္ပါက ပုိမိုမွန္ကန္ သင့္ေလ်ာ္မည္ဟု ျမင္ပါသည္။
ဗဟုိေကာ္မတီ
ကခ်င္အထူးေဒသ - ၂ ၊ ေကအုိင္အုိ
Friday, February 22, 2008
ေကအိုင္အုိ ဗဟုိ ေကာ္မတီမွ အမ်ဳိးသားညီလာခံက်င္းပေရးေကာ္မရွင္ဥကၠဌႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အႀကီး အကဲမ်ားထံသုိ႔ ထပ္မံျဖည့္စြက္တင္ျပေတာင္းဆုိထားေသာ အခ်က္အလက္မ်ား။
Posted by khingkhant at 11:15 PM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment